Mangeårig gjestehavn-vert Finn Melsether tror både utviding av gjestehavna og bobilparkeringa i Måløy, gratis sanitæranlegg og god morgenservice har hjulpet trafikken opp de siste årene.

Nordfjord Havn, som tar inn i havneavgift for båtene i gjestehavna, rapporterer en økning på 15 prosent fra 2015 til 2016.

I disse tallene er ikke solgte månedskort og antall gjestedøgn for sjarker tatt med.

Gode tilbakemeldinger

Finn Melsether, som leverer ut velkomstposer og frokost til gjestene i havna og på bobilparkeringa på vegne av Måløy Handelsforening, ser også økningen i egen statistikk.

I perioden han gikk rundt med frokost, 28. juni til og med 7. august, talte han 619 gjestedøgn i gjestehavna og 169 på bobilparkeringa.

Alt i alt delte Finn ut rundt 900 rundstykker i år.

– Handelsforeningen lager til alt, så jeg putter avis, brosjyrer og ferske boller til frokost i poser, og leverer rundt. Det virker som folk liker både frokostservicen og anlegget, sier Melsether, som får støtte fra havneinspektøren.

– Turistene er godt fornøyd med fasilitetene både hva gjelder beliggenhet, kaianlegg og sanitæranlegg. Vaskemaskiner, tørketromler og dusj står til fri disposisjon for båt- og bobilturister. Og ifølge gjestene oppleves det som unikt å våkne til ferske rundstykker levert av Handelsforeninga hver morgen, sier Midtgaard, som håper den gode utviklingen i samarbeid med handelsforeningen og Vågsøy Parkering fortsetter.

– Vi vil også gjerne påpeke at området Måløy Hopen er et område som lokalbefolkninga og andre gjerne må benytte. På fine dager er det supert å ta lunsjpause eller en rusletur i området. Leikeplass, bord og benker står klare både på land og ute på flytebryggene.

Stabilt belegg på bobilparkeringa

Mens gjestehavna opplever god økning, er Vågsøy Parkering fornøyd med å se stabile tall for bobilparkeringa.

Det er parkeringsselskapet i Vågsøy som håndterer billettsalget for bobilene, og Lina Telsinskiene i Vågsøy Parkering kan fortelle at de solgte 166 billetter til bobilturister i juni og juli i 2016. Det er temmelig nøyaktig samme antall som i 2015, da det ble solgt 165 billetter i samme periode.

– På bobilparkeringa henger jeg bare posen på dørhåndtaket, men på båtene hender det jeg trekker opp glidelåsen og stikker hodet inn, smiler Finn Melsether, som gjør dette på frivillig basis.

I august opplever de en liten nedgang i bobilturismen i år. 56 solgte billetter mot 67 i fjor. Leder i Måløy Handelsforening, Bente Jørgensen, er godt fornøyd med både stabile bobiltall og økning i gjestehavna.

– Det er kjekt at turistene setter pris på plassen. Bobil- og båtturistene prater sammen, og at vi makter å skape et positivt inntrykk gjør at flere stopper og at flere blir ekstra dager, sier hun, og forteller at butikkene har merket turistene i år.

– Ja, de har merket både båt- og bobilturistene, og det har vært bra handel. Flere rapporterer bedre tall enn i fjor.

– Kan en gjøre mer?

– En kan alltid bli bedre. Én diskusjon vi skal ta er om vi skal utnytte frokostposene enda bedre, med logo på posene og oppfordringer til handelsstand og andre om å legge i brosjyrer, informasjon, tilbud og andre ting i posene, avslutter Jørgensen.