Frank Aarebrot har ståltro på Måløyraidsenteret, men ser større utfordringer med infrastrukturen rundt opplevelsessenteret.

– Hvis Måløyraidsenteret skal bli en magnet, må folk ha noe å gjøre i Måløy, sier professoren.

Aarebrot betviler ikke planene for senteret.

– De konkrete planene er strålende. Et slikt moderne opplevelsessenter vil vekke stor oppmerksomhet, sier professoren som selv er mer enn gjennomsnittlig interessert i andre verdenskrig. Han ga selv nylig ut boken Krigen på 200 sider.

Folk må komme hit

Men han understreker at senteret må profesjonaliseres.

– Det kan ikke bare være gjenstander på et bord. Hovedvekten av unge i dag forventer mer av et museum, sier Aarebrot og peker på at det må innhold film, visualiseringer og ikke minst opplevelser.

– Bunkeren bak Heradsheim er i så måte fantastisk. Å få tilgang til denne hospitalsbunkeren, oppleve den og så ha en utstilling om krigsmedisin. Det vil fungere. Medisinen gjør alltid store framskritt under krig.

Slik Aarebrot ser det er Måløyraidsenteret en suksess i seg selv, men utfordringen ligger i kommunikasjon til Måløy.

– Besøkstallet vil avhenge av muligheten for å komme seg hit. Så Kystvegen er helt nødvendig. Det vil gi en helt annen kommunikasjonssituasjon.

Må øke kapasiteten

Men Aarebrot mener også at selve Måløy ikke har den infrastrukturen som er nødvendig for å håndtere en turiststrøm fra inn- og utland.

– Stedet trenger en generell oppgradering, hotellkapasitet, restauranter og kafeer. Og så må en lage clustere av muligheter for dem som kommer. Og Måløy har jo mulighetene. Det finnes rester av klippfiskproduksjon, dere kan bruke Moldøen, det lages fremdeles fiskemel- og olje på fabrikkene.

– Men det er vel som med høna og egget. Hva kommer først, turistene eller investeringene?

– Dette vil utvikle seg over tid, men en må ha strukturen til å bære det, sier Aarebrot, og eksemplifiserer med Tall Ships Races i Måløy i 2008.

– Her fikk jo Vågsøy en økonomisk knekk, og det ble kalt en fiasko. Men selve arrangementet var jo en stor suksess. Problemet var at en undervurderte kapasiteten, en fikk ikke nok folk inn. Og det er kapasiteten en tjener penger på, sier Aarebrot og sender utfordringen videre til politikere og turistnæring.