Konsernsjef Rolf Domstein i Domstein ASA tror framtida for fiskerinæringen vil endre seg og gå i retning av mer fersk fisk, mindre selskaper og mer fokus på salg, logistikk og verdikjede-tankegang.

– Vi har eierandel i Nordic Group som selger fisk for andre, og vil nok etablere en sterkere posisjon der, tror Domstein.

Han observerer også at fersk fisk har en bedre posisjon enn frossen i markedet til tross for at kvaliteten på sistnevnte ofte kan være bedre.

– Fersk fisk er lettere å selge, lettere å transportere og derfor viktig for Domstein å bli bedre på, sier konsernsjefen.

Som en større fiskeribedrift merker Domstein at vilkårene er harde. Han tror mindre bedrifter, typen som kan opprettholde familiebedriftinnsatsen, vil øke framover, mens de store vil bli færre.

– Vi ser at Norway Seafood sliter. En kan ikke tvinge folk til å drive ulønnsomt i flere år, sier han, og håper flere vil gjøre som Domstein har gjort – investere utenlands for å knytte til seg kompetanse.

Domstein sa dette under et møte med ledelsen i Senterpartiet der mellom andre statsråd Liv Signe Navarsete var med.

Liv Signe Navarsete ser at det i et distriktsperspektiv er spennende å tenke på framveksten av mindre selskaper der folk bor.

– Dette vil jo ha utrolig betydning for arbeidsplasser i distriktene, sier hun.

Bestill abonnement på Fjordenes Tidende.