Vegvesenet jobber med omfattende planer for riksveien gjennom Måløy sentrum Utbedringen kan medføre riving av hus.

– Vi ser på hva som kan gjøres for at vegen kan få en bedre standard og et mer urbant preg. Vegen er rett og slett slitt og vi ønsker at den skal være i bedre stand enn i dag, sier Vigdis Lobenz i Statens vegvesen til Fjordenes Tidende.

Hun er en del av gruppen som jobber med rv. 15 gjennom Måløy sentrum – strekningen fra enden av Måløybrua i Måløy gjennom Televeien og nordover Gate 1 til ferjekaia. I et forprosjekt som er utarbeidet går vegvesenet inn for bedre vei, bedre forhold for fotgjengere og omlegging av veikryssene.

– Idag er det ulik bredde på vegen på strekningen, men vi vil gå for en veg med 6,5 meter fra kantstein til kantstein på hele strekningen, sier Lobenz.

Tre bolighus kan bli revet

Vegvesenets forslag innebærer riving av tre bolighus langs vegen. I Gate 2 foreslår de å rive husnummer 15, som ligger en drøy meter fra veikanten. Også huset i krysset mellom Gate 2 og Televeien (Gate 2 nr. 20) foreslås å rives til fordel for en bedre trafikkavvikling i krysset.

Det siste huset er som er foreslått revet er Gate 1 nr. 91 (ovenfor Verlo). Det kjøpte vegvesenet i fjor, mens de to andre husene er privateid.

– Riving av hus er ofte en av konsekvensene når vi gjør noe i områder hvor det ligger hus tett inntil vegen, sier Lobenz, som understreker at det på langt nær er sikkert at de aktuelle husene faktisk blir berørt og forklarer at eierne er informert om forprosjektet.I planene til vegvesenet skal det være et fullgodt fortau på min. 2,5 meter på en ene siden av veien, mens fortauet på den andre siden vil være smalere.

Bompenger?

Prislappen på hele prosjektet er anslått til 146 millioner kroner – eller 146.000 kroner per meter på den 1 kilometer lange strekningen. Målet er å få prosjektet inn i Nasjonal Transportplan i neste periode.

– Nå har vi et forslag til hvordan dette kan gjøres og hva det vil koste. Dette blir et innspill til handlingsprogrammet i NTP, men om den kommer med blir først klart neste høst. Man må nok regne med lokal deltakelse for å få gjennomført et slikt tiltak, sier Lobenz.

– I form av bompenger?

– Det må lokalsamfunnet finne ut. Om man skal betale bompenger, om lokale bedrifter skal betale inn eller om man skal få inn penger ved hjelp av andre måter.

– Hvor stor kan man forvente at statens andel blir?

– Det er ikke klartgjort ennå.

Prosjektet konkurrerer med andre prosjekt på rv. 15, som strekker seg fra Måløy til Otta.

–Det er ikke tilsvarende prosjekt langs rv. 15 i Sogn og Fjordane som dette prosjektet konkurrerer med. Hva der er i Oppland vet jeg ikke, sier Lobenz, som ikke ønsker å spekulere i når den utbedrede veistrekningen kan stå klar.