– Fram til mai vil vi sysselsette 35–40 mann her på verftet og deretter vil vi ha 80–90 mann her fram til påska 2019, sier driftsleder Trond Kongshaug idet skroget til det første av tre nybygg Stadyard skal utruste det neste året er på vei opp på slippen på Raudeberg.

– Nybyggingsaktiviteten vår ser grei ut, men det er også bra å gjøre på vedlikeholdssiden framover, sier Kongshaug, som forklarer at Sjøglans og Hillersøy er ventet inn på vedlikeholdsoppdrag/klassing den kommende perioden. Da vi besøkte verftet fredag lå Veststeinen (se egen sak) og Andrea L til kai for vedlikeholdsoppdrag.

Flere lokale underleverandører

Mest oppmerksomhet fikk imidlertid skroget som samme morgen hadde ankommet fra Polen. I løpet av det neste halvåret skal det som i dag er et tomt skall uten noe form for overbygg forvandles til den moderne garn- og linebåten MS Fay, som Averøya-rederiet Kenfish II skal fiske hvitfisk med.

– Dette blir en veldig avansert båt med tanke på størrelsen (21 meter), og det er på mange måter et pilotprosjekt når det gjelder kvalitetsbehandling av fisk om bord, forteller Helge Silden ved Stadyard, som forklarer at rederiet selv vil levere fabrikken.

Slik skal det kombinerte garn- og linefartøyet MS Fay se ut når Stadyard overleverer fartøyet til eieren Kenfish II på Averøya i starten av august. Illustrasjon: Seacon

På Stadyard-slippen vil verftsarbeiderne nå skjære hull i skroget for å kunne løfte inn alt tungt utstyr, før de løfter på plass det 10–12 tonn tunge styrhuset og resten av overbygget, som allerede er bygget i sveisehallen på Raudeberg.

– Alt aluminium er bygget her for å spare tid, forklarer Silden.

– Dette prosjektet betyr enormt mye både for oss og for samfunnet vi er en del av. De fleste av underleverandørene i prosjektet er lokale, sier Trond Kongshaug, som nevner Ulvesund Elektro, Isovent, Sentronik og Verlo i den sammenheng.

Raudeberg-verftet har nylig tatt i bruk en ny lagerhall som den lokale entreprenøren UNU har bygget lengst nord på verftsanlegget.

– Vi hadde behov for mer lagerkapasitet når vi satser så mye på nybyggsaktivitet som vi gjør, forklarer Trond Kongshaug.

– Vi har ikke bygget to etasjer i hele hallen ennå, men det vil vi gjøre på sikt. Dette er en dobling av lagerkapasiteten vår, forklarer driftslederen.

Jobber med nye prosjekt

I fjor var nybygget TA Senior, samt ombygginger av Rolf Asbjørn og oppdrettslektere tidligere på året, med på å sikre Stadyard en omsetning på rundt 150 millioner kroner, mot 116 millioner året før.

– Vi hadde en stor omsetning i 2017 i forhold til tidligere år, men vi er ikke helt fornøyde med resultatet i fjor, opplyser økonomileder Joakim Silden.

– Sammen med de andre aktørene i Måløy Maritime Group legger vi ned et betydelig markedsarbeid i hele nordsjøbassenget for å få mer oppdrag til Måløy-regionen. De to kystfiskebåtene som er designet av Skipskompetanse er et konkret resultat av arbeidet som er utført av MMG, sier Kongshaug.

Nå jakter de flere nybyggingsprosjekt til når «oppdragsblokka» er tom etter påska 2019.

– Det er veldig stor aktivitet på nybyggingsmarkedet og vi er med i konkurransen. Dersom det vi regner på nå slår inn, vil vi ha arbeid ut 2020. Før sommerferien får vi avklart en hel del. Vi er optimister med tanke på fremtiden, avslutter Helge Silden.