– Positivt, hvis det gjøres på en riktig og pedagogisk måte, mener Senter for IKT i utdanningen.
– Målet er at barna skal lære å bruke digitalt utstyr på en god måte. De skal ikke være konsumenter, men produsenter, sier pedagogisk leder Cathrine Fragell Darre i Norlandia Myrertoppen barnehage, i en pressemelding.
Fryktar papirlause kommunar
I regjeringens forslag til ny rammeplan for barnehagene står det at man skal legge til rette for at barn utforsker, leker, lærer og skaper noe gjennom digitale uttrykksformer.
– Vi har vært tidlig ute med dette. Gjennom et digitalt prosjekt har alle de 61 Norlandia-barnehagene i Norge fått prøve seg på ulike former for aktiviteter med digitale verktøy, sier Fragell Darre.
Skal hjelpe foreldre på rett kurs
Barnehagepedagogen mener teknologien kan gi en ny dimensjon til prosesser barna allerede er i.
– Man kan åpne rom for større forståelse og introdusere elementer som matematikk, språk og estetikk i en naturlig sammenheng, sier hun i en pressemelding.
Mens de eldste barnehagebarna får innblikk i mer komplisert bruk av digitale verktøy, får de yngste prøve seg på helt enkle oppgaver.
– Det kan være å leke med farger og figurer på en PC, eller føre en finger over en berøringsskjerm for å oppnå en effekt. Også de aller minste barna på ett år får være med, sier hun.