Elleve Vågsøy-selskaper skal i tiden fremover samarbeide om å nå ut til fiskeflåten i internasjonale markeder.

– Selv om vi er konkurrenter så ser vi fordelene av å markedsføre oss sammen, sier daglig leder Agnar Lyng i Stadyard, som sammen med daglig leder Kjell Inge Sjåstad i et annet av Raudeberg-verftene, Båtbygg, tok initiativ til å starte Måløy Maritime Group (MMG), et selskap som skal markedsføre en «maritim klynge» bestående av 11 selskaper i Vågsøy.

Prosjektleder Laetitia Rosing forteller at ideen bak MMG har vært der lenge, men at den ikke har blitt realisert før nå.

– Mange av bedriftene i MMG konkurrerer lokalt, men i denne sammenhengen komplimenterer de hverandre, forklarer Rosing. Selskapet har som formål å gi internasjonale kunder et totaltilbud fra den maritime klyngen i Måløy.

Pilotprosjekt

MMG skal representere et totaltilbud for den maritime næringen, med tjenester som varierer fra design til ferdigstilling av båter, i tillegg til alle typer installasjoner, fiskeutstyr og forsyninger.

– Vi kaller det en «One-Stop-Shop» der kundene kan få utført alle typer tjenester knyttet til sin virksomhet, sier prosjektlederen og legger til at klyngen har en samla omsetning på 1,3 milliarder kroner og rundt 300 årsverk.

MMG er først og fremst rettet mot kunder innenfor fiskeflåten i Shetland, Irland, Skottland, Færøyene, Island, Grønland, Danmark, Sverige og Russland. Selskapet er allerede i gang med et forprosjekt som er rettet mot Irland og Shetland.

– Dette pilotprosjektet vil gi oss viten og svar på hvordan man på best mulig måte sikrer kundetilgang til klyngen i Vågsøy for videre konsolidering og utvikling av bedriftene, sier prosjektleder Rosing.

Utfordrende marked

MMG har søkt om 300.000 kroner i støtte fra Innovasjon Norge til å gjennomføre forprosjektet. Dette er halvparten av totalkostnadene for prosjektet.

Rosing forteller at konkurransen om kontraktene tilspisser seg, og at målet bak MMG er at de lokale selskapene skal stå sterkere sammen.

– Dette vil også gi mange nye muligheter til lokale bedrifter som ikke har hatt internasjonale kunder før, sier hun og legger til:

– Det er også rom for flere lokale bedrifter i klyngen.