På papiret er det Eivind Hjulstad som tar sjefsavgjørelsene. I virkeligheten er det gjestene som bestemmer.

– En må tørre å være annerledes. Jeg gjorde om konseptet.

– Sidrumpa hotellbransje

Kort tid etter så Hjulstad og selskapet resultater.

– Tilgjengelighet og kommersielle bookingportaler gjør at gjestene selv kan finne hoteller etter eget ønske basert på pris, beliggenhet og direkte tilbakemeldinger fra tidligere gjester, forklarer Hjulstad om hvorfor han valgte å bygge hele konseptet på tanken om at det er gjestene selv som sitter med makten og som i stor grad bestemmer.Og med det gikk omsetningen opp. Med gjestenes ønske om lav pris og god beliggenhet, kuttet han ut alt det unødvendige.

– Jeg mener hotellbransjen er ganske sidrumpa. Det er få som tør å gjøre nye ting. Ikke minst er det lite fokus på hvordan man kan gjøre ting mer effektivt, slik at man sparer penger og kan gi gjestene en lavere pris, fastslår han.

Resepsjon, restaurant og bar finnes ikke hos Citybox. I stedet har Citybox egne innsjekkingsterminaler, avtale med ekstern driver av kafé i tilknytning til hotellobby, samt at gjestene selv tar seg av både bestilling, betaling, innsjekking og utsjekking.

– Vi har fokus på god beliggenhet, romslige og moderne rom og ikke minst lave priser. Og det er dette fremtidens hotellgjester ønsker, mener 33- åringen.

Vil til de store byene

Med suksessen følger det nye mål for selskapet. Hjulstad avslører at de har som mål å åpne hotell i Stockholm også, samt flere planer han ikke kan røpe helt ennå. Målet er å åpne et nytt hotell hvert eneste år.

– Selskapet går strålende. Vi har funnet et konsept som vi ønsker å ta til de store byene i Skandinavia og gjerne enda lenger på sikt.Hotellet i Bergen blir oppgradert, og enda et hotell i byen er planlagt. I Oslo skal de utvide.

– I 2010 hadde vi åtte millioner kroner i omsetning. Neste år har vi budsjettert med 60 millioner, sier vågsøyværingen.