– Jeg tror det har blitt populært fordi det er noe som er annerledes. Engelsk kan vi fra før, og det er ikke så mange som vil lære tysk, sier elev Andrea Fivelstad fra Vedvik, en av rundt 30 elever som lærer tegnspråk på VUS.

Vil snakke med døve

14-åringen forteller at hun først fikk interesse for å lære tegnspråk på barneskolen.

Kristine Myklebust fra Måløy (14) sier hun valgte tegnspråk som fremmedspråk fordi hun syntes det virket spennende.

Kristine Myklebust fra Måløy sier hun synes det er spennende å lære tegnspråk. – Hvis jeg klarer å lære meg det skikkelig, kan jeg snakke med døve, sier 14-åringen.

– Hvis jeg klarer å lære meg det skikkelig, kan jeg snakke med døve, smiler hun.

31 elever lærer tegnspråk

Lærer Kathrine Kvalheim Osnes forteller at hun tror den gode tegnspråkkompetansen som er i Vågsøy kommune er årsaken til at ungdomsskolen har muligheten til å tilby faget til elevene.

– Jeg synes det er veldig kult at vi har muligheten til å tilby tegnspråk på skolen, sier læreren og legger til at det til sammen er seks tolker i kommunen, i tillegg til flere lærere i kommunen som har tegnspråkkompetanse.

Lærer Kathrine Kvalheim Osnes er en av flere tolker i Vågsøy kommune.

Tegnspråk startet opp som eget fag i fjor. Da var det 15 elever som valgte dette fremmedspråket. I inneværende skoleår har tallet mer enn doblet seg, med 31 elever fordelt på to klassetrinn.

Læreren tror faget har blitt såpass populært fordi det er noe helt annet enn tysk og engelsk, som er de to andre alternativene elevene kan velge.

– Det er mange som synes tegnspråk ser spennende ut, og med årene har det blitt mer anerkjent. Det er ikke lenger sånn at det bare er interessant for dem som har familie eller venner som er døve.

Roser ungdomsskolen

Generalsekretæren i Norsk Døveforbund mener det er flere årsaker til at tegnspråk har blitt et såpass populært fag på Vågsøy ungdomsskole.

– Det skyldes nok flere forhold, blant annet at skolen har en dyktig tegnspråklærer som kan faget og kan inspirere elever. Mange, spesielt barn og unge, blir også fascinert av å se et språk man ikke hører. Det pirrer nysgjerrigheten, sier Bjørn A. Kristiansen i Norges Døveforbund.

Hver time med tegnspråk starter med at elevene samler seg i en ring på gulvet. Her trekker de lapper med ulike ord på, og så må de vise ordet på tegnspråk til hverandre.

Etter det Døveforbundet kjenner til, er Vågsøy ungdomsskole den eneste i landet som har tegnspråk som eget fag. I de kommende årene forventer de imidlertid at flere ungdomsskoler vil komme på banen og tilby faget som fremmedspråk.

– Stortinget vedtok i vår å be regjeringen om å innføre norsk tegnspråk som valgfag i ungdomsskoletrinnet og i videregående opplæring.

Generalsekretæren roser VUS for at de har innført tegnspråk som eget fag på skolen.

– Det er mange døve/hørselshemmede barn og unge som er alene med sitt hørselstap under skolegangen. Ved at skolen tilbyr tegnspråk som valgfag, bidrar det til at skolen og de andre elevene også tar ansvar for at døve/hørselshemmede elever blir likeverdige deltakere i skoletiden og i fritiden.