– Dette er kystkorvetter som har deltatt på NATO-øvelsen Cold Response og er nå på tur sørover igjen, sier oberstløytnant Ivar Moen som er talsmann for forsvarets operative hovedkvarter (FOH) til Fjordenes Tidende.

To korvetter ligger til kai ved Fiskerikaia i Måløy, mens det tredje er på vei sørover. Foto: Kjellrun Åsebø

De norske kystkorvettene er verdens raskeste maritime fartøy, og innehar fartsrekorden for kryssing av Atlanterhavet mellom Europa og USA.

– Kronprins Haakon har tjenestegjort som offiser på disse båtene. De er bygget i Norge med norsk teknologi og er en så viktig kapasitet for forsvaret og kystnasjonen Norge at selv om de nå har vært i drift i en del år er de levetidsforlenget frem til minst 2030.

De norske kystkorvettene av Skjold-klassen er verdens raskeste militære fartøy. Ingen båt har krysset Atlanterhavet på kortere tid. Dette bildet ble tatt for få uker siden da de samme båtene passerte Måløy på vei nordover gjennom Ulvesundet. Foto: Gjert Myrestrand

– Er øvelsen Cold Response nå over?

– Nei, vi er veldig opptatt av at Cold Response ikke er over før all aktivitet er tatt ned, alt personell er tilbake i leir og alt materiell er vedlikeholdt. Så Cold Response pågår fremdeles, men den militære aktiviteten i form av kamper er avsluttet, sier Ivar Moen.

To av kystkorvettene tilbrakte natten i Måløy. Foto: Kjellrun Åsebø
Kald natt i Måløy for de to kystskorvettene. Foto: Kjellrun Åsebø