Krysset ned mot Ivahavet i Deknepollen er betegnet som det farligste i hele kommunen for myke trafikanter.

– Det er et sterkt behov for en undergang og en forlengelse av fortauet bort til Kiwi, sier Odd Henning Svoren, avdelingsleder for kommunalteknikk i Vågsøy, og viser da spesielt til barn og unge som må krysse veien for å komme seg til skolen.

Tidligere i høst var representanter fra Statens vegvesen på synfaring i området rundt krysset i Deknepollen, og som et resultat av denne synfaring pågår det nå også et forprosjekt som ser på behovet for en undergang i krysset ved Rema 1000 i Deknepollen.

Alternativet til en undergang blir å senke fartsgrensen i området.

– En undergang må plasseres og utformes slik at den oppleves som den mest attraktive måten å krysse riksvegen på for flest mulig brukere, sier Silje Aalbu i Statens vegvesen.

Om dette er mulig å få til under Rv. 15 blir nå undersøkt i forprosjektet. Også andre alternativer vil bli vurdert i forprosjektet.

Videre forteller Aalbu at forprosjektet vil være ferdig rundt mars 2016. Hun påpeker også at det ikke er lagt inn midler i Nasjonal transportplan til dette prosjektet, men at resultatene fra forprosjektet kan bli brukt som grunnlag for å skaffe midler til utbyggingen av en undergang.

Utover dette pågår det nå arbeid for å få installert intensivbelysning på en rekke punkter fra Kulakrysset og bort til Måløy vidaregåande skule.

Odd Henning Svoren i Vågsøy kommune mener det er et behov for en undergang, slik at flere barn og unge kan benytte seg av skoleveien.

– Mange foreldre kjører barna sine til skolen. De tør ikke å la dem krysse veien der. Det er beklagelig at det skal være slik, for kommunen skal jo stimulere til mest mulig fysisk aktivitet. Men å krysse veien der er jo livsfarlig, sier Svoren.

Grunnen til at avdelingslederen mener krysset er farlig for myke trafikanter er at det ligger i en 60-sone, uten fotgjengerfelt.

Det ble i 2005 bygget et fortau som gikk fra veien til Osmundsvåg og opp til Rv. 15, men det er heller ikke stort til hjelp da det stopper opp etter 40 meter.

– Krysset er livsfarlig. Og det er en oppfatning lensmannen også deler med oss i kommunen, legger Svoren til.