Kystverket har utarbeidet et forprosjekt for Stad skipstunnel og det er dette forprosjektet som nå har vært gjennom ekstern kvalitetssikring (KS2). Kvalitetssikringen er gjennomført av Atkins og Oslo Economics på oppdrag fra Samferdselsdepartementet og Finansdepartementet.

Konklusjonen deres er at den forventede nytten av tunnelen er lavere enn det som var anslått i forrige utredning (KS1). Bakgrunnen er blant annet at de ikke mener det er sannsynliggjort at det vil bli realisert ny hurtigbåtforbindelse som en følge av tunnelen.

I tillegg er den forventede nytten av færre ulykker også redusert siden KS1. Forventet nytte i form av redusert ventetid har fått opp, men er utlignet av at nytten av redusert reisetid har gått tilsvarende ned.

Totalt regner konsulentene at nytten av tunnelen er redusert fra 1,8 milliarder kroner til 0,7 milliarder kroner. Samtidig regner de også med at tunnelen blir dyrere å bygge enn det KS1 anslo. Kostnadsøkningen fra 3,2 til 3,8 milliarder kroner gjør at prosjektets netto nytte er redusert fra -1,4 milliarder kroner til -3,1 milliarder kroner.

– Vi vil nå vurdere rapporten nøye før vi tar stilling til videre håndtering av prosjektet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) i en pressemelding.

Les hele rapporten her.