Hvis alt går etter planen starter byggingen av Kleiva-tunnelen på Stadlandet til våren, og tunnelen vil stå ferdig i mars 2018.

– Det er forutsett at vi får godkjent reguleringsplanen. Den skal behandles i kommunestyret i februar, sier prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Statens vegvesen.

600 meter lang tunnel

Planen var opprinnelig å reparere rasoverbyggene på strekningen, og 40,9 millioner kro- ner ble satt av til dette i Regional transportplan 2014–23. Men da Statens vegvesen i november 2015 slo fast at skadene på rasoverbyggene er så omfattende at det ikke svarer seg å reparere byggene, ble en tunnel på cirka 600 meter den eneste løsningen.

– Men beløpet vil nok ligge omtrent i det leie som tidligere har blitt sagt.

Tunnelprosjektet vil også bli lagt ut på anbud når reguleringsplanen er godkjent.

Ti måneders byggetid

Dersom Statens vegvesen får godkjent reguleringsplanen og byggestarten blir i mai 2017, vil tunnelen stå ferdig i mars 2018.

Prosjektlederen forteller også at utbyggingen av den nye tunnelen vil føre til lite veistenging på fylkesveien.

– Det vil nok bli litt veistenging akkurat når vi holder på med skyting av salve i tunnelen, men utenom det blir det ikke noe vesentlig stengetid.

Huseklepp forteller også at planen fortsatt er å lagre tunnelmassene som er til overs i et deponi ved Årvik.

– Noe av det kan også bli brukt til veibygging, sier han.