– Man kan ikke lenger si at hardt arbeid er et konkurransefortrinn. Det gjør alle. Hardt arbeid er kun som en «buy in» i poker. Du får ikke utdelt kort om du ikke jobber hardt.

Klokken har nettopp passert ni om morgenen på Videonors nye kontor i sentrum av Boston på den amerikanske østkysten. Administrerende direktør Øyvind Reed fra Måløy har allerede vært på jobb i flere timer. I morgentimene er det Europa-markedene, som har 6–8 timer «forsprang» på USA, som gjelder.

– En av grunnene til at vi valgte å ha USA-kontoret i Boston er nettopp fordi jeg da fremdeles kan lede Europa-aktivitetene. På grunn av tidsforskjellen var det derfor uaktuelt å for eksempel ligge i Silicon Valley.

Ikke enkelt å flytte

Fra seks om morgenen gjennomfører derfor Reed videomøter med sine kollegaer i Europa, deriblant Måløy, før han senere på formiddagen flytter fokuset over på det amerikanske markedet. Det betyr lange dager.

– 15 timers arbeidsdager er normalen. Det kan jeg kun gjøre fordi jeg ikke har familien min her, forklarer Reed.

Samboeren Therese Gotteberg Hopland og sønnene Sebastian og Noah ble nemlig ikke med på «flyttelasset» over Atlanterhavet i vinter. De bor fremdeles hjemme i Måløy.

– Det er klart at det ikke var enkelt å flytte fra familien, men jeg har heldigvis en veldig tålmodig og forståelsesfull samboer. Vi var enige om at denne muligheten var så stor at vi måtte prøve den. Skal man lykkes er man nødt å ofre noe. Ingenting kommer gratis, sier tobarnsfaren, som understreker at god hjelp i hverdagen fra besteforeldre er avgjørende for at kabalen skulle gå opp.

Tidsperspektivet til familien og Videonors eiere og styre var å gi Reed ett år til å prøve å slå igjennom med selskapet i USA. Den nedtellingen startet i februar da måløyværingen ankom Boston.

– Jeg har brukt de første seks månedene til å studere det amerikanske markedet, bygge partnernettverk og bestemme hvordan vi skal selge produktet vårt i USA. Nå fra august starter salgsjobben, forklarer Videonor-direktøren.

Jakter kunder i hele USA

Reed har også brukt det siste halvåret til å ansatte fire amerikanske selgere på kontoret i sentrum av Boston. Disse starter nå på jobben med å selge Videonors videokonferanseløsninger, som er utviklet i samarbeid med Localhost i Måløy, til et enormt antall bedrifter over hele USA.

– Geografisk er hele USA vårt marked, men de vi har ansatt er eksperter på segmentering. Vi ser på hvilke kunder som er ideelle for oss ut fra den teknologien vi leverer, og så kontakter vi disse direkte. Et typisk segment for oss kan være salgssjefer i selskap med 1.000-5.000 ansatte som har mange selgere spredd over hele USA, men som ønsker å se disse i øynene fra dag til dag. Om disse bedriftene ligger i Florida, Ohio eller California spiller ingen rolle for oss, sier Reed.

I møtet med den amerikanske forretningskulturen har måløyværingen raskt erfart store forskjeller fra Europa.

– Når det gjelder salg og markedsføring av teknologi så ligger de veldig langt fremme i USA. Det er en stor omstilling, men desto mer spennende å lære dette fra de beste i verden. Vi gjør hele tiden tilpasninger på vår strategi slik at vi er best mulig rustet til å lykkes i de ulike markedene, sier Reed, som understreker at dette gjelder for teknologibransjen de opererer i.

Tjente penger fra dag 1

Jørn Mikalsen etablerte Videonor med støtte fra lokale investorer i 2010. Og siden 2011, som var det første året i drift, har teknologiselskapet hvert år sittet igjen overskudd.

Omsetningen har vokst fra 4,5 millioner kroner (2011) til 8,6 millioner kroner (2012) via 12,2 (2013) til 16 millioner i fjor. I fjor endte selskapet på et positivt resultat før skatt på 1,1 millioner kroner, og så langt ser også 2015 positivt ut.

– Vi vil sannsynligvis nå en omsetning på nærmere 20 millioner kroner og et resultat på cirka det samme som i fjor. Vi har vokst veldig med tanke på antall ansatte og teknologi på få år, men samtidig drevet med positive resultat hele vegen. Det er vi stolte av, sier Reed.

For mens omsetningen har økt, peker også kurven for lønnskostnadene samme vei. Rundt 20 ansatte er nå tilknyttet Videonor. Av disse sitter halvparten i Televeien i Måløy.

– Det er kun selgere vi har utenfor Måløy. De er i Bergen, Oslo, Stockholm, Brüssel og Boston. Alle andre arbeidsplasser ønsker vi å ha i Måløy. Det er der den tunge teknologiske kompetansen skal ligge. Og når vi får suksess i USA, vil vi ha behov for flere folk i alle de tekniske og backoffice-funksjonene vi har i Måløy, sier Reed.

Konkurransesituasjon

I en bransje hvor den ene konkurrenten etter den andre dukker opp, har Videonor sett behovet for å ekspandere. Og det raskt.

– Det er mange bedrifter som nå forsøker å kopiere det vi har gjort de siste fem årene. En av grunnene for at vi satser i USA er nettopp fordi vi ønsker å vokse raskere. Her er et «mulighetsvindu» som vi rett og slett er nødt å kaste oss inn i, sier Reed.

På Videonor US sitt kontor i Boston har klokken nå passert ti. I Måløy sentrum går arbeidsdagen på Videonor-kontoret mot slutten. For Øyvind Reed flyttes derfor fokuset over på aktivitetene i «mulighetenes land», hvor han, styret og aksjonærene har gitt det nye selskapet ett år på å slå igjennom. Et halvt år er gått og nå starter den virkelige jobben for Reed og kollegaene.

– Vi har virkelig en spennende tid foran oss. I løpet av de neste fem-seks månedene vil vi vite hvilken suksess vi kan oppnå i USA.