En ny tunnel på riksvei 15 over Strynefjellet vil gi mange fordeler for ytre Nordfjord, mener Vågsøy-ordfører Kristin Maurstad (Ap).
– Vi er en endestasjon på denne strekningen, og det er en utrolig viktig vei for innbyggere og næringsliv i vår region, slår Maurstad fast.
Vågsøy-ordføreren var til stedet da Statens vegvesen mandag la fram planene om bedre rassikring av veien over Strynefjellet. Forslaget innebærer en ny tunnel på 16,6 kilometer fra Skåre til Breidalen. I tillegg vil de også bygge en sidetunnel til Geiranger.
Se Kystverkets egne bilder fra testingenNRK.
– Forslaget ser veldig bra ut, men det har en høy prislapp, så det blir spennende å se om man kan få det prioritert, sier Maurstad.
Viktig for kysten
Maurstad mener en ny tunnel over Strynefjellet vil gi klare fordeler for kysten.
– Det er absolutt sentralt for havnene, særlig med tanke på å frakte gods fra vei til sjø og transport fra jernbanen på Otta og ut til havna i Måløy.
Meiner kysten er motoren i Sogn og Fjordane
– Det er viktig å koble havna tettere på arbeidet med riksveien, sier Maurstad.
Under møtet i Geiranger mandag, da Statens vegvesen la fram tunnelforslaget, sa Maurstad også noen ord om dette.
– Jeg tok til orde og sa litt om hvorfor riksveien er viktig for havnene og Stad skipstunnel. Tunnelene er for dårlige, rett og slett.
Fikk fylkesvegen tilbake på agendaen
Vågsøy-ordføreren forteller at man i tiden framover må jobbe for å få prosjektet inn i Nasjonal Transportplan (NTP).
– Det er ikke i konkurranse med Hemsedal og Hardangervidda. Slik vi ser det, så er det forskjellig. Dette er snakk om et utbedringsprosjekt, sier Maurstad og legger til:
– Men det må jobbes for å få det inn i NTP til neste år. Her kan man også bruke fiskeriindustrien i argumentasjonen.