En ny tunnel på riksvei 15 over Strynefjellet vil gi mange fordeler for ytre Nordfjord, mener Vågsøy-ordfører Kristin Maurstad (Ap).

– Vi er en endestasjon på denne strekningen, og det er en utrolig viktig vei for innbyggere og næringsliv i vår region, slår Maurstad fast.

Vågsøy-ordfører Kristin Maurstad (Ap) deltok under seminaret i Geiranger mandag. Arkivfoto

Vågsøy-ordføreren var til stedet da Statens vegvesen mandag la fram planene om bedre rassikring av veien over Strynefjellet. Forslaget innebærer en ny tunnel på 16,6 kilometer fra Skåre til Breidalen. I tillegg vil de også bygge en sidetunnel til Geiranger.

– Forslaget ser veldig bra ut, men det har en høy prislapp, så det blir spennende å se om man kan få det prioritert, sier Maurstad.

Viktig for kysten

Maurstad mener en ny tunnel over Strynefjellet vil gi klare fordeler for kysten.

– Det er absolutt sentralt for havnene, særlig med tanke på å frakte gods fra vei til sjø og transport fra jernbanen på Otta og ut til havna i Måløy.

– Det er viktig å koble havna tettere på arbeidet med riksveien, sier Maurstad.

Under møtet i Geiranger mandag, da Statens vegvesen la fram tunnelforslaget, sa Maurstad også noen ord om dette.

– Jeg tok til orde og sa litt om hvorfor riksveien er viktig for havnene og Stad skipstunnel.  Tunnelene er for dårlige, rett og slett.

Vågsøy-ordføreren forteller at man i tiden framover må jobbe for å få prosjektet inn i Nasjonal Transportplan (NTP).

– Det er ikke i konkurranse med Hemsedal og Hardangervidda. Slik vi ser det, så er det forskjellig. Dette er snakk om et utbedringsprosjekt, sier Maurstad og legger til:

– Men det må jobbes for å få det inn i NTP til neste år. Her kan man også bruke fiskeriindustrien i argumentasjonen.