Silda Velforening viser til tidligere innlegg i Fjordenes Tidende av Magnhild Gangsøy Kristiansen fra Gangsøy, angående forslaget fra Norled om enmannsbetjent båt som skal erstatte rutebåten Øyglimt.

Vi slutter oss til hennes uttalelser, og vil protestere på dette forslaget om endring av et trygt rutetilbud mellom øyene Silda, Måløy, Grindøy, Gangsøy, Risøy, Vingelven og Hennøystranda.

Vi etterlyser en konsekvensutgreiing.

I dag har vi rutebåten Øyglimt som er bygget for å forsere åpne havområder.

Øyglimt viser seg å være en utmerket trygg båt, som har mulighet til å gå i all slags vær, og derfor skaper en solid trygghet og forutsigbarhet. Øyglimt er også for Kinn kommune en utmerket reservebåt, som på kort varsel flere ganger har stilt opp for å utføre viktige oppgaver med tjenester, frakt av varer og passasjerer.

  • Viser til et tilfelle da storm på Måløybrua veltet en lastebil og brua ble stengt. Øyglimt fraktet da elever og arbeidsfolk trygt over Måløysundet mellom Fastlandet og Måløy i sterk storm.

  • Øyglimt fikk oppdrag å frakte passasjerer til Øyene, da ferja i Måløy fikk problem med å gå fastlagt rute.

  • Øyglimt har også tatt oppdrag for Hovedredningssentralen, når været har vært av en slik art at alt annet materiell var utspilt.

Øyglimt er en svært god passasjerbåt når det gjelder til størrelse, stabilitet, egenskaper, og er et viktig tilbud for Kinn kommune.

  • Trygghet for mannskap og passasjerer:

  • En solid passasjerbåt, som pålitelig går rutetidene sine året rundt uansett vær. Mellom øyene har vi utfordrende havstykker, som om vinteren og i mørket kan være en utfordring for både mannskap og båt. Et mannskap på 2 er nødvendig og forsvarlig i tilfelle motorhavari, brann, legge til kai, plutselig sykdom av mannskap/passasjerer etc. Man skal ta sikkerheten på alvor, og ta høyde for at uventede hendelser kan skje under turene. Mannskap og passasjerer har krav på en trygg overfart.

  • Øyglimt kan ta imot 48 passasjerer pr. tur. I Høytidene må Øyglimt gå flere ekstraturer, da det er ekstra mange passasjerer.

  • Kran og dekkplass for frakt av varer: Øyene har ikke tilgang for transport av varer fra lastebil/bil, så transport må over på båt. Øyglimt har en utmerket funksjon med kran og dekksplass på 16m2, slik at all nødvendig transport av større og tyngre varer enkelt kan transporteres. Hver uke kan inntil 7 bosskonteinere fraktes til og fra Silda. Øyglimt har også lastekapasitet og god plass for lange pakker som material, takstoler o.l.

  • Postombringing: Levering av post.

  • Renovasjon: Regler for avfallshåndtering med sortering av avfall gjelder også for øyene. Gamle frysebokser, kjøleskap etc. skal fraktes til miljøstasjonen. I tillegg frakter Øyglimt ukentlig bosskonteinere for abonnenter knyttet til Nomil.

  • I august 2022 gikk Øyglimt gjennom årlig klassing hos Sjøfartsdirektoratet uten anmerkning.

  • Øyglimt er i drift kun 24 timer i uken. Dette er ikke mange timer satt opp imot utrygghet, risiko, belastninger og konsekvenser som en eventuell enmannsbetjent båt vil føre med seg. Et bedre alternativ er det eksisterende rutetilbudet til Øyglimt, som allerede er etablert, trygt og velfungerende.

Forslag fra Norled er enmannsbetjent båt. Ett mannskap. Forsvarlig? Det må være på sin plass å se for seg sannsynlige scenarioer for å forebygge alvorlige hendelser:

  • Se for dere at det blåser storm. Det er mørkt og dårlig sikt. Mannskap 1 stk., får varsel om Motortrøbbel/alarm. Fører må da gå i maskinrommet for å sjekke. Båten må da stoppes/legges på drift. Da har vi plutselig en passasjerbåt med 19 passasjerer om bord på drift i skipsleia i mørket og stormen.

  • Se for dere om det skulle bryte ut brann om bord med 1 stk. Mannskap. Fører skal da håndtere brann og brannslukningsarbeid. Han skal i tillegg håndtere 19 passasjerer, de fleste i panikk. Han skal samtidig ha kontakt med Redningsetater i land og på sjø, og eventuelt sette i gang evakuering med en båt i fri drift i bølgene.

  • Har plass til 19 passasjerer og liten lastekapasitet for varer:

  • En enmannsbetjent båt med 1 mannskap kan ta med inntil 19 passasjerer. Vi er kjent med at det skal være en lastekapasitet med en dekksplass på 4m2 og kran om bord. Det vil si at det vil bli plass til 2 bosskonteinere. (Øyglimt kan ta 7 bosskonteinere) Da det i perioder av året er svært mange passasjerer, må det også bli mange ekstraturer for å få alle passasjerene på plass.

  • Om dette er en enmannsbetjent båt med Bauglem, så er det ingen kaier på reiseruta som er tilrettelagt for båt med bauglem. Med tanke på vær og strømforhold, vil det bli vanskelig å legge til, bortsett fra stille dager med lite strøm. Det skal lite til før båten drifter av gårde i vinden og strømmen.

  • Trygghet?  Vi reagerer på dette forslaget om enmannsbetjent båt som et uforsvarlig tilbud. Dette er ikke trygt for mannskap og passasjerer.

  • Innstilte rutetilbud: Det er å forvente at en slik båt ikke kan holde rutetilbudet oppe. Vi er kjent med værforholdene langs kysten, og vet at stormene plutselig slår til. Med en enmannsbetjent båt, må det sannsynligvis være mest forsvarlig å innstille flere oppsatte rutetilbud på kort varsel. Dette for sikkerheten for mannskap og passasjerer. Å legge planer, og å reise til/fra jobb, legetime etc. vil plutselig bli en ny utfordring.

Øyglimt AS rederiet er villig til å skifte motorer til «grønne alternativer» ved garanti på kontrakt på 10 år, om dette kan være et alternativ.

Vi har hatt kontakt med Daglig leder Idar Silden for Øyglimt AS. Han etterlyser en konsekvensutgreiing av dette tilbudet.

På spørsmål om de vil legge inn pris på ruta med enmanns betjent båt, var svaret at det ikke er aktuelt. De ønsker ikke å risikere at noen av sine ansatte skal utsettes for slike situasjoner, som de frykter kan oppstå med en enmannsbetjent båt. De ser ikke dette som et forsvarlig tilbud for mannskap og passasjerer i det hele tatt. Svaret hans er basert på 37 års erfaring i denne reiseruta.

Øyglimt har fått forlenget kontrakt med Florø skyssbåt til 1. november 2023. Da skal Norled ta over.

Vi er et folk som har vokst opp ved kysten, og har stor respekt for havet.

Trygghet, trivsel og mulighetene som Øyglimt skaper mellom øyene er uvurderlig.

Vi forventer at vi fortsatt etter 1. november 2023 skal ha en trygg og pålitelig overfart til øyene, uansett vær og årstid for mannskap, passasjerer og varer. La oss få beholde tryggheten.

La oss få beholde Øyglimt!