Det er TV2 som melder at Oslo tingrett mandag avsa dom i den tre år gamle saken.

Det var 15. juli 2015 at de dramatiske scenene utspilte seg i den undersjøiske Skatestraumtunnelen i Bremanger.

Rustent hengerfeste

I november 2016 konkluderte Havarikommisjonen med at et korrodert hengerfeste hadde forårsaket brannen.

Hengerfestet var så rustent at hengerfestet løsnet.

Regningen på 10 millioner kroner går nå, etter Oslo tingrett sin dom, til et verksted som skulle reparere hengerfestet i 2011. Kravet dekkes av deres forsikringsselskap, forteller TV2.

Opprinnelig var det forsikringsselskapet til eieren av vogntoget som fikk kravet, men de svarte med å saksøke forsikringsselskapet til verkstedet som skulle reparere hengerfestet.

I Havarikommisjonens rapport går det fram at rusten ble oppdaget i 2011, og at et verksted da ble hyret til å reparere dette. Skaden ble reparert ved å sveise plater på skadene, uten at rusten ble fjernet eller skadene ble videre utredet.

Retten sa seg enig med saksøker, og dømte verkstedets forsikringsselskap til å betale de 10 millioner kronene. I dommen argumenteres det for at verkstedet burde reparert skaden på en annen måte, og at dette ville forhindret ulykken. Platene som var sveiset på gjorde det også vanskelig for sjåfør og transportselskap å oppdage at skadene ikke var godt nok utbedret.

Forholdene som omtales i dommen fra Oslo Tingrett dreier seg om de tidligere eierne av vogntoget og deres forsikringsselskap.

Måløy Havneservice kjøpte ikke vogntoget før i 2012, ifølge Tore Myrestrand som kjørte ulykkesbilen.