Det er NRK Troms og Finnmark som melder saken.
Forsvarets nye redningshelikoptre er nemlig for tunge til å løse oppdrag høyt til fjells, og sårbarheten ved å bare ha én helikoptertype i beredskap til søk og redning, vil ramme hele redningstjenesten ved en eventuell teknisk feil som fører til at de må settes på bakken.
Med sine 10 tonn er SAR Queen-helikoptrene nesten dobbelt så tunge som de gamle Sea King-helikoptrene som er cirka 6 tonn. Fullt utstyrt og bemannet for redningsoperasjoner veier SAR Queen omkring 16 tonn, forteller Jon Halvorsen, direktør ved Hovedredningssentralen (HRS) til NRK.
Passasjer falt over bord fra cruiseskip – berget av mannskapet
Samtidig med overgang til nye helikoptre, skal Forsvaret overta redningsberedskapen på flere steder der sivile har ansvaret i dag.
Det gjelder for eksempel Florø fra oktober 2024 og Tromsø fra 2028, ifølge NRK.
HRS ber derfor Justisdepartementet bremse innføringen av det nye helikopteret.
– Redningstjenesten bør ha flere typer helikoptre å spille på, sier Jon Halvorsen i HRS til NRK.