– Det er helt utrolig at dette kunne skje. Vi er jo som de fleste andre veldig skeptiske når folk ringer fra ukjente telefonnummer og fullstendig klare over at mange blir utsatt for banksvindel per telefon. At svindlere likevel klarte å tappe kontoene mine for store beløp sier litt om hvor utspekulerte og manipulerende de har blitt, sier Inger Færestrand til Fjordenes Tidende.

Sammen med ektemannen Rune har hun valgt å stå fram med sin historie for å gi ansikt til de mange nordmennene som spesielt det siste året har opplevd å få tappet kontoene sine for penger av avanserte banksvindlere.

– Vi er ikke naive, og har aldri gitt fra oss verken bankkontonummer, PIN-koder eller personnummer per telefon. Det gjorde vi heller ikke denne gangen, sier Inger.

Likevel ble hun torsdag i forrige uke offer for en svært avansert type banksvindel.

– Noen i Spania eller Bergen forsøker å svindle deg

Torsdag i 18.30-tiden ringte telefonen til Inger. Nummeret var ukjent, men teksten som dukket opp i displayet gjorde at hun følte hun ikke kunne unngå å svare.

– Det stod «Namsfogden Sør», og selv om jeg ikke har hatt noe med namsfogden å gjøre, valgte jeg å svare. Det virket som om dette var en viktig telefon fra det offentlige.

I andre enden var det en kvinne med østlandsdialekt. Hun presenterte seg med navn og sa hun ringte fra namsfogden. Hun fortalte at det pågikk svindelforsøk mot mange bankkontoer, og at kontoene til Inger lå an til å kunne bli tappet for penger av svindlere.

Svindelforsøkene pågikk angivelig både fra Spania og fra Bergen. Damen spurte om Inger kjente noen i Spania eller i Bergen som kunne være troende til å ville ønske å svindle henne. Inger syntes det var et merkelig spørsmål, men svarte avkreftende.

– Jeg var skeptisk, og opplyste verken fødselsdato, bankkontonummer eller noen andre personlige detaljer. Jeg spurte flere ganger «Er dette seriøst?»

Den tydelig forkjølte og hostende damen svarte bekreftende og ba Inger selv sjekke nummeret hun ringte fra for at Inger skulle føle seg trygg.

– Ja, dette er seriøst. Du kan bare gå inn på 1881.no og søke opp nummeret som jeg ringer deg fra, så vil du se at jeg ringer fra namsfogden.

Ingers ektemann Rune Færestrand søkte opp nummeret på 1881.no, og fikk bekreftet at det faktisk tilhørte Namsfogden Sør.

«Bare hold linjen litt», sa damen plutselig. Hun forsvant fra samtalen en god stund, og da hun endelig snakket igjen, bare gjentok hun budskapet om å holde linjen.

Etterhvert kom samtalen i gang igjen, og vedkommende begynte å spørre om andre ting, også om kontoene til Inger, men Inger gav fremdeles ikke fra seg noen detaljer. Hun ble bedt om å bekrefte fødselsdatoen sin, som damen korrekt leste opp.

– Jo, fødselsdatoen stemmer, men jeg gir ikke opp fødselsnummeret mitt over telefonen, svarte Inger.

– Det går helt fint, jeg trenger ikke det, kom det fra andre enden.

Samtalen gikk videre, før damen fra «Namsfogden Sør» nok en gang opplyste at hun kom til å bli borte fra samtalen en stund. Igjen ble Inger oppfordret til å holde linjen, før det ble opplyst at en tredje person, fra Nordea, kom til å koble seg på samtalen for å informere om hva banken skulle foreta seg for at ingen uvedkommende skulle få tilgang til Inger sine kontoer.

Da «Nordea-mannen» koblet seg inn i samtalen spurte Inger om å få vite navnet på vedkommende. Navnet ble opplyst, og Rune søkte opp navnet på 1881. Nok en gang stemte alt. 1881-søket viste at vedkommende jobbet i Nordea.

Mannen, som også snakket østlandsdialekt, fortalte at Nordea skulle opprette et par midlertidige ventekontoer for å sikre at Inger sine kontoer var tomme idet svindlerne eventuelt lyktes med å hacke dem. For å kunne opprette disse kontoene måtte Inger bekrefte fødselsdatoen sin nok en gang og svare «ja» på et par tekstmeldinger som ble sendt fra «Nordea». Hun valgte å gjøre det, også siden hun tenkte at hun uansett ikke gav fra seg sensitiv informasjon.

Et sekssifret beløp var borte

Det hele viste seg å ha vært et spill, for fredag morgen ringte mobiltelefonen til Inger igjen. Og denne gang var det faktisk Nordea sitt hovedkontor i Oslo som ringte – for å fortelle at svindlere hadde lykkes med å tappe sparekontoene hennes for et sekssifret beløp.

– Vi fikk den store skjelven med det samme ordene ble sagt, og det sitter i kroppen ennå. Det er ikke til å fatte at sparepengene våre bare kan forsvinne på denne måten. Vi følte oss rimelig trygge, i og med at vi verken hadde gitt fra oss kontonummer, PIN-koder eller noe som helst annet som vi selv bruker for å logge oss på nettbanken.

I løpet av fredagen lyktes det for Nordea å stoppe en av de to overførslene som svindlerne var i ferd med å gjennomføre fra Inger sine sparekontoer. Dermed ble nesten halvparten av pengene berget. Hva som skjer med resten av pengene som ble tappet er per i dag usikkert.

– Vi vurderte frem og tilbake om vi skulle gå ut i media med det som skjedde, men vi falt ned på at vi skulle gjøre det. Dersom vår historie kan hindre andre i å bli svindlet på denne måten, så er det verdt for oss å dele dette med almennheten, sier Inger og Rune Færestrand til Fjordenes Tidende.

Advarer andre: – Dette unner vi ingen å oppleve. Vi tenker ikke minst på folk som er eldre og mindre bevisste og mindre kompetente på den digitale verden enn vi selv er, sier Inger og Rune Færestrand etter banksvindelen de ble ofre for. Foto: Gjert Myrestrand

Antall saker bare øker

Politioverbetjent Åse Romuld ved Måløy politikontor fortalte nylig til Fjordenes Tidende at antallet anmeldte banksvindelsaker har økt kraftig det siste året, og at svindlerne bruker metoder som blir stadig mer avanserte og manipulerende.

Hun listet opp flere av de elementene som Inger og Rune beskriver i sin historie, inkludert «ventekontoer» der pengene skal være sikre mens angrepet på andre kontoer tilsynelatende pågår.

– Dette med at svindlerne holder folk på tråden lenge, og sier de ikke må legge på telefonen eller snakke med andre mens de holder på er typisk, sier Romuld, som samtidig bekrefter at svindelsaker øker både nasjonalt og lokalt.

– Dette øker på i Norge, i Nordfjord og i Måløy. Og det øker uke for uke. Svindlerne blir flinkere og flinkere. De vet hva de skal si, hvordan de skal gjøre folk usikre, og hvordan de skal gjøre folk trygge igjen. Det bygges kort sagt opp en fasade av trygghet som kan være vanskelig å gjennomskue, sier Åse Romuld.