– Svindlerne ringer direkte til deg, fra et nummer som ser ut som det kan være en seriøs aktør, og presenterer seg enten som politi eller som bankansatte. De forteller at det er blitt oppdaget at noen har prøvd eller prøver å svindle deg, men at du kan ta det helt med ro, for de skal hjelpe deg. Men det de egentlig gjør er ikke å hjelpe, det er dette som er det reelle svindelforsøket, sier politioverbetjent Åse Romuld ved Måløy politikontor til Fjordenes Tidende.

Fredag holdt hun et foredrag om denne type svindel under feiringen av Eldredagen i Turnhallen i Måløy.

– Eldre er et mål for denne type svindel, men svindlerne går på alle typer mennesker, sier Romuld.

Økning i våre kommuner

Nasjonalt har det vært en økning i svindelsaker i sommer, og de siste ukene i august og september har det også vært en økning i Nordfjord.

– Det er snakk om store beløp, fra 50.000 til 500.000 og det har også hendt at folk har blitt svindlet for over 1 million. .

– Hvordan kan en kjenne igjen et svindelforsøk?

– Vanlig framgangsmåte er at den som ringer deg presenterer seg med fullt navn, er på tråden lenge, er veldig høflig og hjelpsom og forteller deg hva du må gjøre for å holde pengene dine trygge. Det kan være ting som at du må slå av datamaskinen din, ikke kontakte noen andre og holde linja med dem hele tida. Gjennom samtalen prøver de å få deg trygg på at dette skal gå bra og at de skal hjelpe deg.

– Blir en også bedt om å gjøre noe eller gi fra seg sensitiv informasjon om egen økonomi?

– Ja, det er ulike måter å få tilgang til kontoene på. Noen blir lurt fra koden, noen får tilsendt en mail med en lenke de skal klikke på, mens andre har fått høre at det er opprettet en «trygg» konto, i samme bank, der du kan overføre pengene dine sånn at de står trygt mens banken eller politiet undersøker de andre kontoene dine. Men idet pengene er flyttet er de borte, sier Romuld.

Bygger opp tillit

– Så telefonsamtalen er for å bygge opp tillit og så lure deg til å gjøre ting?

– Ja, vedkommende er gjerne høflig, har fint språk og er veldig hyggelig. Men de lurer deg likevel. For verken politiet eller banken vil noen gang ringe og be deg overlevere passord eller oppgi sensitiv informasjon over telefon.

– Hva gjør du om du plutselig mistenker at du er utsatt for en sånn type svindel?

– Du legger på, og ringer banken din med en gang for å prøve å få stanset pengene. Det er ikke alltid banken klarer det, og da er pengene borte. Etterpå er det å anmelde saken til oss i politiet, og ta med deg de opplysningene du har til oss.

– Pleier det å gå bra?

– Veldig ofte ser vi at pengene er borte. Det er derfor vi vil gå ut med dette sånn at vi kan forebygge at folk havner i sånne situasjoner. Det er snakk om mange penger som kan forsvinne på denne måten. I Vestland fylke er det flere hendelser der svindelsummen er over en million kroner, avslutter Romuld.

Dette gjør du for å kjenne igjen og stoppe et svindelforsøk:

Politiets nettpatrulje Vest har lagt ut tips det er lurt å kjenne til:

Svindlerne sier gjerne ting som:

  • Noen prøver å få tilgang til kontoen din

  • Det er tatt opp et lån i ditt navn

  • Bankkontoen din er tømt

  • Det er gjennomført et bilkjøp i ditt navn

Svindlerne har lure metoder:

  • De spiller på følelser som frykt, usikkerhet, stress og tidspress

  • Fremstår hjelpsomme og tilbyr en løsning på problemet de har informert om

  • Ber deg oppgi personopplysninger, passord eller starte BankID.

Hva kan du gjøre?

  • Ikke del passord, BankID eller sensitive personopplysninger dersom du blir oppringt.

  • Avslutt samtalen

  • Ring direkte til banken din som kan sjekke om det har skjedd transaksjoner fra kontoen din