Etterspørselen etter ølet til 7Fjell Bryggeri, er så stor at selskapet må ansette flere. Jens Eikeset fra Bremanger jobber knallhardt for videre suksess.

– Det er et luksusproblem, men samtidig er det også et reelt problem, sier Jens Eikeset.

32-åringen er medeier og driver av 7Fjell Bryggeri i Bergen. Han rekker knapt nok å sitte i ro mellom slagene, med jobbreiser hver helg, 100 timers arbeidsuker, nye øltyper, eventer og nye land å eksportere til.

– Det står CEO på visittkortet mitt, men i praksis driver jeg med marked, salg, eksport, produksjonsplanlegging, design, rapportering, kommunikasjon, økonomi, alt det administrative, logistikk, og vaktmestertjenester, ramser han opp på inn- og utpust.

Slår alle rekorder

Å starte eget bryggeri er ingen liten jobb. Etter målrettet jobbing gjør nå 7 Fjells øl braksuksess både i Norge og i utlandet. Men med suksessen kommer også en utfordring

– 7Fjells øl er så populær at de ikke rekker å produsere nok før bestselgerne er solgt unna og lageret er tomt, sier Eikeset.

Allerede i sitt første hele driftsår ligger bryggeriet an til å slå tidligere rekorder.

Les også:

– Austmann bryggeri har hatt rekorden på salg av mikroøl i første oppstartsår. Det var 130.000 liter. Vi forventer å selge 280.000 liter i vårt første år, sier Eikeset stolt og fornøyd.

De har rukket å tappe rundt 400.000 liter øl siden oppstart. Men noe stort overskudd blir det imidlertid ikke i inneværende år.

– Hadde vi beholdt bemanningen og kapasiteten, hadde vi sittet igjen med et veldig hyggelig regnskap. Men vi skal doble kapasiteten og ha inn 12 nye tanker. Vi må bli bedre rustet for framtida, og har klare planer, påpeker Eikeset.

I sommer eksporterte 7Fjell Bryggeri til Italia og Russland, og har planer om å nå blant annet Sverige, England, Finland og Spania i nær fremtid.

– Salget vokser fortere enn organisasjonen. Plutselig er vi helt tom for de fire bestselgerne. Bestillingene ramler inn, men vi klarer ikke å levere fordi vi er for populære med tanke på kapasiteten vår, sier 32-åringen.

Kaffekongen med på laget

Men tilbake til start. Før bryggeriet, før rekorder, før lange arbeidsdager og før 7Fjell ble for alvor kjent. Eikeset gikk på Norges Handelshøyskole og jobbet i utelivsbransjen. En kveld mens han og en kollega, Steinar Knudsen, nøt et glass med India Pale Ale fra Kinn, kom samtalen inn på det som skulle bli prisvinnende øl og en enorm suksess.

– Vi konkluderte med at det manglet kvalitetsbryggeri fra Bergen, sier han og viser til at byen kun kan skryte av Hansa.

– Men det er jo ikke mikrobryggeri, understreker Eikeset.

Jens Eikeset med bryggerimester Gahr Smith-Gahrsen (t.v.). Foto: Siv K. Berg

Den første tanken var å kombinere pub og bryggeri.

– Men det var for defensivt. Vi måtte gjøre det ordentlig da vi først startet. Vi gjorde litt research for å finne ut hva som trengtes for å bygge et bryggeri, sier Eikeset som fort oppdaget at det ville kreve store investeringer.

Og med det startet emisjonen av selskapet. De ville ha inn 5,2 millioner, men endte opp med å få inn 7,5 og utvidet til 50 prosent av selskapet. Bergens kaffekonge og tidligere ordfører, Herman Friele, er den største aksjonæren.

– Det gjorde at vi kunne gjøre det grundigere og større, sier Eikeset om oppstarten til suksessbryggeriet 7Fjell.