– I Vågsøy har vi grunn til å rette ryggen og være stolte av det næringslivet vi har, mener administrerende direktør Sverre Søraa i Coast Seafood.

Selv om det er noen dager igjen av året, kunne han torsdag slå fast at 2017 blir rekordgodt for sjømatbedriften fra Måløy.

– Det går kjempebra, og vi kan konstatere at 2017 blir vårt beste år noensinne, både med tanke på omsetning og resultat.

Det betyr at rekordåret i fjor, med en omsetning på drøyt 4 milliarder, og et resultat før skatt på 93 millioner kroner i Coast Seafood AS, blir slått.

Skal nærme seg 50 ansatte

Samtidig blir den snart 24 år gamle organisasjonen stadig større, og mens staben nå teller 38 ansatte, skal selskapet bemannes opp til nærmere 50.

– Det er veldig krevende å finne folk med den kompetansen vi ønsker, men i år har vi klart å ansatte seks nye personer, forteller Søraa, som samtidig opplyser at de på nyåret vil starte jakten på ytterligere seks nye ansatte. De vil da søke etter folk med kompetanse innen innkjøp, salg, IT, logistikk og administrasjon.

– Fire av stillingene opprettes i Måløy, to legges til Bergen, mens vi har ytterligere fire stillinger som vi nå vurderer om det er mest hensiktsmessig å ha her i Måløy eller i Bergen.

– Jeg kan ikke få sagt det ofte nok at det er viktig at de ungdommene som er herfra tar kontakt med oss, sier Søraa.

Å anbefale et bestemt utdanningsløp til lokale ungdommer synes han derimot er vanskelig, ettersom Coast Seafood har behov for kompetanse innen blant annet salg, markedsføring, logistikk, økonomi, IT og biologi.

– Hva er det vi ikke trenger? Vi har behov for folk med mange ulike egenskaper, sier Søraa, som samtidig presiserer betydningen av å kunne å kommunisere globalt:

– Språk er og blir en maktfaktor. De som er gode på språk vil virkelig posisjonere seg.

Organisasjonsutvikling

Søraa forklarer at Coast Seafood har brukt store ressurser på organisasjonsutvikling i selskapet de siste årene.

– Vi spurte oss for noen år siden hvordan vi kunne gjøre organisasjonen vår til et konkurransefortrinn.

– Tidligere var det selgerne som håndterte alt fra A til Å. Nå har vi blant annet bygget opp en logistikkavdeling med seks ansatte. De første 10–15 årene trodde vi at så lenge vi var best på å selge fisk, så hadde vi livets rett. Det viser seg kun å være delvis rett. Like viktig som å utvikle salg, er det å utvikle alle andre funksjoner i organisasjonen. Samtidig har vi gått bort fra en helt flat struktur. Vi har etablert et nivå med seks avdelingsledere og har i stor grad lykkes i å «tune» samhandlingen mellom avdelingene. Det er årsaken til at dette blir vårt beste år.

Etter et rekordgodt 2017 vil Coast Seafood i 2018 styrke satsingen på hvitfisk.

– Vi har drevet litt med hvitfisk tidligere gjennom en avtale vi har hatt med Coop på salg av skrei, men nå utvider vi med en del flere fiskeslag og bygger opp en egen hvitfiskavdeling, forklarer Sverre Søraa.

Råstoffet sikrer de seg gjennom deres samarbeidspartnere, Br. Karlsen på Senja og Gunnar Klo i Vesterålen.

– Vi definerer oss nå som et «sjømatselskap» og skal da ha et bredere produktsortiment. Årsaken til at vi har valgt å gjøre dette er at stadig flere kunder krever at de kan handle flere sjømatprodukter på ett sted, sier Søraa, som understreker at selskapets hovedaktiviteter først og fremst vil være knyttet til laks og ørret også fremover.

Endringsvilje

Enten det gjør seg utslag i form av endringer i produktsortimentet eller i organiseringen av de ansatte, så det åpenbart at evnen til å gripe nye muligheter er blant nøkkelfaktorene til at Coast Seafoods egenkapital nå har passert 450 millioner kroner. Og Sverre Søraa er klar på at nøkkelen, både for Coast Seafood og det øvrige Vågsøy-samfunnet, vil være til enhver tid å klare å omstille seg.

– Jeg skal ikke legge meg opp i om vi går innover, sørover eller nordover (i spørsmålet om kommunesammenslåing), men vi er nødt å være et endringsvillig samfunn, mener Søraa.

– Regionene rundt oss ser på næringslivet i Vågsøy med beundring, så la oss rette ryggen og si at vi fremdeles skal være de flinkeste til å si ja til endring. Og så må vi være veldig stolte over det næringslivet vi faktisk har. De er kjempeflinke!