Den opprinnelige planen var at utbyggingen av den nye tunnelen skulle starte i mai. Den ville da stått ferdig i mars 2018.

Nå har imidlertid prosjektet fått en utsatt oppstart til høsten 2017, ifølge prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Statens vegvesen.

– Disse kravene kom etter at reguleringsplanen ble lagt ut til offentlig ettersyn, skriver Huseklepp i en e-post.

Den nye tunnelen kommer på det rasutsatte området langs fylkesvei 633 ved Kleiva på Stadlandet. Fylkestinget gikk i 2015 inn for å bruke mellom 70 og 100 millioner kroner på tunnelprosjektet.

600 meter lang tunnel

Planen var opprinnelig å reparere rasoverbyggene på strekningen, og 40,9 millioner kroner ble satt av til dette i Regional transportplan 2014–23. Men da Statens vegvesen i november 2015 slo fast at skadene på rasoverbyggene er så omfattende at det ikke svarer seg å reparere byggene, ble en tunnel på cirka 600 meter den eneste løsningen.

Ti måneders byggetid

Til sammen vil det i gjennomsnitt være mellom ti og tolv personer som jobber med tunnelprosjektet. Fra Statens vegvesen vil det være to til tre personer som jobber med prosjektet.

Planen er å lagre tunnelmassene som er til overs i et deponi ved Årvik.