Den opprinnelige planen var at utbyggingen av den nye tunnelen skulle starte i mai. Den ville da stått ferdig i mars 2018.
Nå har imidlertid prosjektet fått en utsatt oppstart til høsten 2017, ifølge prosjektleder Jon Harald Huseklepp i Statens vegvesen.
Satser på byggestart i mai
– Disse kravene kom etter at reguleringsplanen ble lagt ut til offentlig ettersyn, skriver Huseklepp i en e-post.
Den nye tunnelen kommer på det rasutsatte området langs fylkesvei 633 ved Kleiva på Stadlandet. Fylkestinget gikk i 2015 inn for å bruke mellom 70 og 100 millioner kroner på tunnelprosjektet.
600 meter lang tunnel
Planen var opprinnelig å reparere rasoverbyggene på strekningen, og 40,9 millioner kroner ble satt av til dette i Regional transportplan 2014–23. Men da Statens vegvesen i november 2015 slo fast at skadene på rasoverbyggene er så omfattende at det ikke svarer seg å reparere byggene, ble en tunnel på cirka 600 meter den eneste løsningen.
Ti måneders byggetid
Til sammen vil det i gjennomsnitt være mellom ti og tolv personer som jobber med tunnelprosjektet. Fra Statens vegvesen vil det være to til tre personer som jobber med prosjektet.
Slik kan de utbedre veien til Vestkapp
Planen er å lagre tunnelmassene som er til overs i et deponi ved Årvik.