Tunnelforkjemperne er skuffet over grunnlagsdokumentet for NTP, men Kystverket mener det på ingen måte er noen grunn til å deppe for mye.

– Vi er litt skuffet. Det må vi kunne si at vi er, sier prosjektleder Randi Paulsen Humborstad for Stad skipstunnel, etter at grunnlagsdokumentet for Nasjonal Transportplan (NTP) 2018–29 ble lagt fram mandag.

Skipstunnelen ligger inne i dokumentet, men i kategorien «høy ramme» som er prosjekt som faginstansene selv kun mener bør gjennomføres om pengebruken til vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket øker med 30 prosent fra dagens nivå. Bakgrunnen for skipstunnelens «posisjon» er KS1-rapporten fra 2012 som konkluderte med at Stad skipstunnel hadde en negativ samfunnsøkonomisk nytte på 910 millioner kroner.

Vurderer nytten på nytt?

Netto nytte per budsjettkrone for prosjektet som vil koste staten 2,3 milliarder kroner er anslått til – 0,42 i grunnlagsdokumentet som ble presentert mandag formiddag.

– Etatene har kun fått beskjed om å rangere prosjektene etter samfunnsøkonomisk nytte og da havner skipstunnelen automatisk der den gjør, forklarer Jarle Strand som er Kystverkets prosjekteier for Stad skipstunnel.

Disse effektene måtte vurderes til høyere enn 55 millioner kroner årlig for at prosjektet skulle være samfunnsøkonomisk lønnsomt, het det i rapporten.SINTEF har i ettertid vurdert den ikke-prissatte nytteverdien til 75–100 millioner kroner.

Nå bekrefter Jarle Strand at de vurderer å gjøre nye vurderinger av den samfunnsøkonomiske nytten av tunnelen.

– De nytteeffektene som vi ikke var i stand til å prissette i KVU eller KS1 er det ikke sikkert vi har metoder for å vurdere i dag heller. Men det er blant annet sagt at antallet fartøy vil øke og det vil kunne slå positivt ut på nytteeffektene, sier Strand.

– De nye lønnsomhetskravene som transportetatene legger til grunn må vi forholde oss til. Det innebærer at en forutsetning for realisering av skipstunnelen er at bevilgningene økes til høy ramme. Vi jobber videre med skipstunnelen under forutsetning om at den skal realiseres. Vi gjør nå ferdig forprosjektet som så skal kvalitetssikres gjennom en KS2.

– Alt kan skje

Kystverket inngikk nylig kontrakt med Norconsult og Dr. tech. Olav Olsen AS for utarbeiding av tekniske forprosjekt for Stad skipstunnel. Arbeidet starta i februar og skal avsluttes i oktober 2016. Jarle Strand understreker at det nå er opp til politikerne å bestemme seg for hvilke prosjekt de vil prioritere, og selv om tunnelforkjemperne lokalt hadde håpet på mer mandag, er han klar på at det er ingen grunn til å «grave seg ned».

– Nei, absolutt ikke. Vi har mange prosjekt som ikke engang er med i dette plangrunnlaget. Frem mot stortings- meldingen rundt påske neste år kan politikerne gjøre justeringer. Alt kan skje.

** Kalvåg Fiskerihavn og gjennomseiling hovedleden Bremanger sør (begge 72 mill. kr.) ligger også i kategorien «høy ramme» i dokumentet.

Les hele grunnlagsdokumentet for Nasjonal Transportplan 2018-2029 her.