Bremanger-ordfører Audun Åge Røys (H) sier Magnhildskartunnelen er i altfor dårlig stand og at den bør oppgraderes.

– Jeg vil ikke spekulere i årsaken til ulykken, men jeg kjører der ofte selv og ser helt klart at man ikke kan holde så høy fart der, sier Røys etter brannen i Magnhildskartunnelen fredag der tre biler og fem personer var involvert.

– Tunnelen er altfor smal og mørk, og standarden er selvfølgelig altfor dårlig. Det er de fleste enige om, sier han om tunnelen som ligger på fv. 614 mellom Svelgen og Grov.

Trenger en oppgradering

For noen år siden ble fartsgrensa senket i Magnhildskartunnelen, men Røys mener det fremdeles er tiltak som må settes i gang for å gjøre tunnelen sikrere.

– Det hadde hjulpet om veggene ble malt hvite og det ble satt inn bedre belysning der, understreker han.Det var rett før klokken 20 fredag at det tok til å brenne i tunnel.

Tre biler og fem personer var involvert i brannen i Magnhildskartunnelen fredag kveld. Ingen ble alvorlig skadde som følge av ulykken, der to biler kolliderte og forårsaket brannen.

To biler kolliderte og forårsaket brannen. En tredje bil prøvde å rygge ut av tunnelen, men havnet i fjellveggen. De tre bilene som var involvert i tunnelbrannen befant seg mellom 70 og 80 meter fra tunnelåpningen på sørsiden, mot Florø. Mannskap fra Eikefjord, Svelgen og Florø ble kalt ut til brannen.

To tunnelbranner på ett år

Det er under ett år siden den dramatiske brannen i Skatestraumtunnelen i samme kommune, der en tilhenger med flere tusen liter bensin eksploderte inne i tunnelen. Tunnelen ble stengt i månedsvis etter ulykken og store summer har blitt brukt på å reparere skadene.

– Skadene etter brannen fredag er helt overkommelige, hvis du sammenligner det med brannen i Skatestraumtunnelen. Det er relativt mindre varmeutvikling med personbiler, og i Skatestraumtunnelen var det drivstoff som brant, noe som gir et helt annet skadeomfang, forteller Åsebø og legger til at hun ennå ikke vet hvor mye det kommer til å koste for å reparere skadene i Magnhildskarstunnelen.

Ingen alvorlige personskader

Totalt fem personer ble sendt til Førde sentralsjukehus som følge av tunnelbrannen fredag.

Alle de fem personene ble utskrevne fra sykehuset i løpet av helgen og ingen fikk alvorlige skader, ifølge Terje Ulvedal, kommunikasjonssjef i Helse Førde.

– Det er litt flaks at brannen skjedde såpass nær tunnelåpningen. Det er jo en alvorlig ulykke, der to biler brant. Men vi fikk rykket raskt ut, sier han.Brannvesen fra Flora, Eikefjord og Svelgen rykket ut til ulykken.

Varabrannsjefen viser til at det har skjedd flere tunnelbranner i Sogn og Fjordane det siste året, og han mener det er oppsiktsvekkende.

– Men det er jo tilfeldigheter som styrer dette, det er ikke det at våre tunneler er noe dårligere enn andres, sier varabrannsjefen og legger til at det er flaks at ingen har omkommet i tunnelbrannene det siste året.

Måtte løpe vekk fra flammene

En av de tre bilene som var involvert i brannen i Magnhildskartunnelen fredag kveld ble møtt av en røyklagt tunnel. Totalt var fem personer involvert og alle måtte løpe ut av tunnelen.

– Det var så mye røyk at de ikke kunne se noe som helst. De måtte løpe 70–80 meter før de kom seg ut av tunnelen, forteller utrykningsleder i Flora brannvesen Ottar Akselsen.

– Det er klart at det er dramatisk med røyk i tunnelen, legger han til.

Brannvesen fra Flora, Svelgen og Eikefjord rykket ut til tunnelbrannen, som skjedde rett før klokken 20 fredag kveld. Fem personer ble sendt til sykehus med lettere skader som følge av brannen. De er nå utskrevne fra sykehuset og det er ikke meldt om noen alvorlige skader.Da brannvesenet ankom tunnelåpningen ved Grov hadde de fem personene allerede kommet seg ut av tunnelen.

Han forteller også at en annen bil, som kom kjørende fra nordsiden av tunnelen, greide å rygge seg helt tilbake.Det var også en annen bil som forsøkte å rygge seg ut, men endte i fjellveggen.

Til sammen var det tre biler som var involverte i ulykken.

Ulykken i Magnhildskartunnelen, som ligger langs fylkesvei 614 mellom Svelgen og Grov, skjedde mindre enn ett år etter den dramatiske brannen i Skatestraumtunnelen, der en tilhenger med flere tusen liter drivstoff løsnet og trillet inn i en fjellvegg.